h Dolar 8,2589 %-0.14
h Euro 10,0250 %-0.14
h BIST100 1.427,47 %-0.02
h Bitcoin 470884 %-2.1417
a İkindi Vakti 16:58
İstanbul 25°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a
X

Adakla ilgili şartlar nedir? 2021

Adakla ilgili şartlar nelerdir? 2021

Adakla ilgili şartlar nedir? 2021 2021

Adakla ilgili şartlar nelerdir? 2021

Adakla ilgili şartlar nedir?

Yapılan bir adağın geçerli olabilmesi için hem adakta bulunan kimselerle hem de adağın mevzusu ile ilgili bazı şartlar vardır.
Adağın geçerli olabilmesi için adakta bulunan kimsenin müslüman, us sağlığı yerinde ve büluğa (buluğluk çağına) ermiş bir kimse olması gerekir (Kâsânî, Bedâi‘, V, 81-82).
Adağın geçerliliği için adak mevzusunda aranan şartlar ise şunlardır:
a) Adanan şeyin cinsinden bir farz yada vacip ibadetin bulunması gerekir. Mesela namaz kılmayı, oruç tutmayı, sadaka vermeyi, kurban kesmeyi mevzu alan adaklar geçerlidir. Hasta ziyareti yada mevlid okutma adak mevzusu olmaz. Türbelerde mum yakma, horoz kesme, bez bağlama, şeker ve helva dağıtma benzer biçimde halk içinde görülen adak âdetlerinin İslam’da yeri yoktur.
b) Adanan şey bizzat hedeflenen (maksut) yakarma cinsinden olmalı, başka bir ibadete vesile olan bir yakarma olmamalıdır. Mesela abdest almayı, ezan ve kamet okumayı, mescide girmeyi mevzu alan adak geçerli olmaz.
c) Adanan husus, adayan şahsın o anda yada hemen sonra yapması ihtiyaç duyulan farz yada vacip bir yakarma olmamalıdır. Kılmakla yükümlü olduğu namaz, tutmakla yükümlü olduğu Ramazan orucu adak mevzusu olmaz.
d) Adanan şeyin meydana gelmesi ve yapılması maddeten ve dinen mümkün ve meşru olmalı, adak mal ise adayan şahsın mülkiyetinde bulunmalıdır. Bir kimsenin haiz olmadığı belirli bir malı adaması geçersiz, haiz olduğundan fazlasını adaması hâlinde ise bir tek haiz olduğu kadarı ile ilgili geçerlidir. Ancak bir kimsenin ileride haiz olması kuvvetle olası bir malla ilgili adağı geçerli sayılır. Mesela ileride miras kanalıyla haiz olacağı malın adanması böyledir. Adak, başkasının mülkiyetinde bulunan bir malla ilgili olmamalıdır.
e) Adanan eylem Allah’a isyanı, bid’at, günah ve mâsiyeti içermemelidir. Bu şekilde olması halinde adak geçersiz olur (Kâsânî, Bedâi‘, V, 82-92; el-Fetâva’l-Hindiyye, I, 229).
Meydana gelmesi istenmeyen bir şarta ilgili olarak adakta bulunan şahısların, Allah’a verdiği bu sözde durması gerekir. Mesela “Bir daha içki içmeyeceğim, içersem bir ay oruç tutayım.” şeklinde adakta bulunma böyledir. Fakat istenmeyen koşul gerçekleşirse, dilerse adamış olduğu şeyi yerine getirir, dilerse yemin kefareti öder. Hanefîler bu durumda yemin kefareti ödemenin daha isabetli bir davranış olacağı görüşündedir. Bu sebeple bu ahitleşme yemin sayılmaktadır (İbn Âbidîn, Reddü’l-muhtâr, V, 507, 521).

Kaynak: Din İşleri Yüksek Kurulu Başkanlığı

0 0 0 0 0 0
YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

Adak nedir, dindeki yeri nedir? 2021

HIZLI YORUM YAP

0 0 0 0 0 0

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.