h Dolar 8,6670 %0.15
h Euro 10,1682 %0.15
h BIST100 1.408,82 %0.10
h Bitcoin 384194 %3.48713
a Öğle Vakti 13:02
İstanbul 13°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a
X

Günümüzde yaygın hurafeler nedir? 2021

Günümüzde yaygın hurafeler nedir?

Günümüzde yaygın hurafeler nelerdir?

Günümüzde yaygın olan hurafe örnekleri nedir?

Günümüzde yaygın hurafeler nedir?

Günümüzde yaygın olan hurefeler “Hurafe nesneleri” olarak da isimlendirebileceğimiz, hurafede kullanılan, insanların inandıkları ve uygulamalarında kullandıkları olgu, şahıs ve şeylerden oluşan nesnelerdir. Bütün dünyada görülen ve kullanılan hurafelerde, inanç ve uygulamalarda niyet, erek ve beklenti aynı olmakla beraber nesneler değişebilmektedir.

Vatanımızda aile, çocuk, evlilik, cenaze, şifa, uğur ve uğursuzluğa inanmak başta olmak suretiyle toplumsal yaşamın birçok alanında ve bazı ibadetlere dair yaygın olduğu görülen bazı hurafe örnekleri vardır. Dinî metinlerde deposu bulunmayan bu uygulamaların bir kısmını şu şekilde sıralayabiliriz:

– Astroloji ile meşgul olmak, görsel ve basılı medyadaki astrolojik burçlar ile ilgili bilgiler doğrultusunda günlük astrolojik fala inanmak ve yaşamına o doğrultuda yön vermek.

– Astrolojik bilgiler ile evlenmeye karar vermek ve burçlar doğrultusunda tercihlerde bulunmak.

– Çay, kahve ve benzeri fallara baktırmak ve bakmak. Oradan elde edilmiş ve anlatılan bilgiler doğrultusunda hayatına yön vermek.

– Farklı şeylerin zararlarından korunmak ve nazarı engellemek için kurşun döktürmek.

– Türbelerden yada Mekke ve Medine’den getirilen topraktan hastalara yedirmek ve böylece şifa bulacağına inanmak.

– İki bayram içinde nikah yapılamayacağına inanmak.

– Ufak evlatların yatmış olduğu yada oturmuş olduğu esnada üstünden atlanıldığında boylarının kısa olacağına inanmak.

– Evladı olmayan çiftlere evlatları olması için deve dili yada etini yedirmek.

– Kapı eşiğinde oturan kimsenin borcunun artacağı ve fukara olacağına inanmak.

– Türbe ve yatırların çevresiyle ilgili olarak; Gözlerini kapayıp türbe içinde dönmeye çalışmak, türbenin duvarlarındaki taş aralarına çöp, taş vs. yerleştirmek, mum yakmak, bazı bölgelere bez yada çaput bağlamak, mezarı olan şahıslardan yardım istemek amacıyla yakarış etmek vb.

– Sağ elinin içi kaşındığında para geleceği, sol elinin içi kaşındığında da para çıkacağına inanmak.

– Ayak altı kaşındığında yola çıkılacağını düşünmek.

– Ezan okunurken köpeklerin ulumasının fenalık getireceğine inanmak.

– Cenazenin defin işlemi esnasında küreğin yere konulmadan alındığında alanın öleceğine inanmak.

– Cenaze evindeki dolu olan su kapları boşaltılarak, cenaze kaldırıldıktan sonrasında onları yine doldurmak.

– Ölen ilgili kişinin ruhu gelir diye cenaze evini devamlı aydınlatmak.

– Ölünün kefeni arasına yakarış, ayet, vasiyetname şeklinde şeyleri kâğıda yazıp koymak.

– Ölen kimsenin mezarda içeceğini düşünerek mezarın üstüne su testisi koymak.

– Baykuşun öttüğü bir yerden cenaze çıkacağına inanmak.

– At nalının uğur getireceğine inanmak.

– Sayılara mana ve uğur yüklemek, örneğin yedi sayısının uğurlu bulunduğunu düşünmek.

– Kişinin üstüne kuş pisliğinin düşmesi, mekân içinde şemsiye açmanın uğursuzluk getireceğine inanmak, şeklinde vakalara ve nesnelere uğur yada uğursuzluk yüklemek.

– Ateşe su dökmenin, cinleri yakacağına inanmak.

– Yeni doğan bebeğin göbek bağının kesilerek cami avlusuna bırakmak.

– Yeni çocuk doğduğunda eve 40 gün et girmemesi.

– Kısmet açılması için müezzine minareden para attırmak yada mendil sallamasını istemek.

– Kara kedinin insanoğlunun önünden geçmesinin uğursuzluk getireceğine inanmak.

– Horozun vakitsiz ötmesi, insanoğlunun önünden tavşanın geçmesi ve karganın bir mekânda ötmesinden uğursuzluk çıkarmak.

– Akşam sakız çiğnemek, Gece aynaya bakmak ve Merdiven altından geçmek şeklinde eylemlerin uğursuzluğuna inanmak.

– Bütün çeşitleriyle fala baktırmak ve gayba dair data verdiğine inanmak.

– Tefeül etmek yada ettirmek. Yani Kur’an’ın rastgele bir sayfasını açarak, oradaki ayet meallerinden mana çıkarmak.

– Yıldız hareketleri ve astrolojik vakalar ve döngüler doğrultusunda inanç oluşturmak, düşünce edinmek ve günlük yaşamını bu doğrultuda şekillendirmek (bkz. Çobanoğlu, Abdullah. Halk içinde yaşayan hurafeler üstüne bir alan araştırması. Y. L. Tezi. Sakarya: SÜSBE, 2006; Korkmaz, Hümeyra. Ailede din eğitimi çerçevesinde hanımefendiler arasındaki hurafeler. Y. L. Tezi. Sivas: CÜSBE, 2002; Kavi, Onur. İstanbul ili Anadolu Yakası futbol  kulüplerinde oynayan ustalaşmış futbolcuların; Takıntı, batıl inanç ve fikir kontrollerinin incelenmesi. Y. L. Tezi. KÜSBE, 2019; Develi, Hazal. Modern Toplumda Batıl İnançlar ve New Age Akımı. SÜSBE, 2019; Çakmak, Rafet Fatih. Profesyonel futbolcularda antrenman, yarışma öncesi yada sırasındaki inanç, batıl inanç ve değişik davranış eğilimlerinin incelenmesi. Y. L. Tezi. AKÜSBE, 2019; Kurudirek, Muhammet İrfan. Buz hokeyi oyuncularında batıl inanç ve kaygı ilişkisinin incelenmesi. Y. L. Tezi. ATÜKSBE, 2018; Gözen, Yavuz. Karabük Demir Çelik Fabrikası’ndaki işçilerin batıl inançları. Y. L. Tezi. HÜSBE, 2006) şeklinde hurafe örneklerine rastlanmaktadır.

Toplumda uygulanmış olan yada uygulanagelen söz mevzusu bu inanç, kabul ve uygulamaları genelleştirmek isabetli değildir. Zira bu yönlü uygulamalar yöre, kesim ve kişilere bakılırsa değişebilir. Ancak mevcud hurafeler ile ilgili data edinmek amacıyla bunlar, veri sunmaktadır.

Hurafeler daha fazla muhafazakâr kesime mal edilmekle beraber, hurafe olarak adlandırılan olguların, seküler, liberal fikir sahipleri, sahih dinî bilgiye haiz olmayan, din eğitimini yeterli insanlardan almayan derhal derhal toplumun her kesiminde olduğu da gözlemlenmektedir. Hatta din dışı yeni iddialarla ortaya çıkan New Age akımları mensuplarında da ağırbaşlı anlamda hurafelerin varlığı gözlemlenmektedir. (Develi, 2019, 153-157)

Hurafeler ile ilgili meydana getirilen emek harcamalar ve yazılan eserlerin bir kısmında Hz. Peygamber tarafınca tasvip edilen ve hatta teşvik edilen verilerin de olduğu görülmektedir.

Bazı çalışmalarda, yakarış okumak, gömüt ziyaretleri, besmele çekmek, nazar değmesine inanmak şeklinde hususlar hurafe olarak sayılmakla beraber bu konuların İslamî gelenekte de olduğu bilinmektedir. Mesela, Hz. Peygamber nazarın varlığını kabul ederek, ondan korunma yolları önermiştir.

Nitekim bir hadiste, “Nazar haktır, yazgı ile yarışan bir şey olsaydı, nazar değme işi yarışıp onu geçerdi.” (Müslim, “Selâm”, 42; İbn Mâce, “Tıb”, 3) şeklinde buyurulmuş ve nazarın gerçek olduğu vurgulanmıştır. Yine yakarış, fazla yönlü bir neticesi olduğu dikkate alındığında, insanların yaşamış olduğu bireysel ve toplumsal sorunların üstesinden gelmelerinde mühim bir faktördür. Dua, müspet bir yönelişte etkin bir faktördür. Bu nedenle yaşamın her aşamasında, duaya gereksinim bulunmaktadır. Dua için bir mesele, sorun ve kaygı olması beklenilmemelidir. Duanın en mühim boyutu, onun bir yakarma olmasıdır.

Yine Kur’an’da büyü yapmak yasaklanmış ve Hz. Peygamber tarafınca büyüye karşı tedbirler önerilmiştir. Büyü bütün dünya milletlerinde ve dinlerinde mevcuttur. (Tanyu, 1992, 6:501-502) Bu doğrultuda Câhiliye döneminde olan büyü anlayışı İslamî gelenekte de devam etmiştir. Kur’an ve Hz. Peygamber de büyü ile savaşım etmiş ve İslamî bir anlayış olmadığını vurgulamış ve lüzumlu tedbirler önermiştir. Konuyla ilgili Felak ve Nâs surelerinden oluşan Muavvizeteyn, büyü ve sihri tanımlamış ve onların ve yapanların şerrinden Allah’a sığınılması gerektiği bildirilmiştir. Öte taraftan Hz. Peygamber, büyüyü helak edici yedi büyük günah içinde saymıştır. (Buhârî, “Vesâyâ”, 23; “Ṯıb”, 48; Müslim, “Îmân”, 145)

Hz. Peygamber bunların realitedeki vukuuna inanmış olmalıdır ki, onlara yönelik önlem önerilerinde bulunmuştur. Bu doğrultuda bu yönlü bazı inanç ve uygulamaların zararı olan ve fena olduğu kabul edilmelidir. Öte taraftan, eylemlere aslolan niyettir. Niyet, ilgili kişinin inancının zihnî yansımasıdır. Bu doğrultuda türbe ve yatır ziyaretlerini gerçekleştiren kesimin, o ziyaretteki amacı ve niyetinin ne olduğu da dikkate alınmalıdır. Aksi takdirde mü’min niteliğine haiz bir kimseyi, din dışına atmanın, sıhhatli bir anlayış olmadığı bilinmelidir. Zira Hz. Peygamber ayrıştırıcılığı tasvip etmemektedir. Öte taraftan Ehl-i sünnet’in “amelin imandan bir parça olmadığı” şeklindeki görüşü bu alanda da dikkate alınmalıdır.

Kaynak: Diyanet Haber

Haber Kaynağı – Diyanethaber

0 0 0 0 0 0
YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

Yavuz Sultan Selim kimdir? 2021

HIZLI YORUM YAP

0 0 0 0 0 0

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.

Sperrmüll Berlin

İstanbul escort Tuzla escort Acıbadem escort Bostancı escort Bağdat caddesi escort Erenköy escort Suadiye escort Küçükyalı escort Şerifali escort Kurtköy escort Sultanbeyli escort Göztepe escort Kayaşehir escort Çapa escort Bahçelievler escort Fatih escort Fındıkzade escort Beşiktaş escort escort girl dubai escort girls berlin seks hikayeleri sex hikayeleri sex izle sikiş kısa link