h Dolar 8,2364 %-0.43
h Euro 10,0327 %-0.43
h BIST100 1.441,33 %0.95
h Bitcoin 471854 %-3.53309
a İkindi Vakti 16:59
İstanbul 18°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a
X
  • MEBhaber.NET
  • Din
  • İnsanın hayatta iken, evlatları içinde fark yaparak birine yada bazılarına mal varlığının tamamını yada bir kısmını bağışlaması caiz midir? 2021

İnsanın hayatta iken, evlatları içinde fark yaparak birine yada bazılarına mal varlığının tamamını yada bir kısmını bağışlaması caiz midir? 2021

İnsanın hayatta iken, çocukları arasında ayrım yaparak birine veya bazılarına mal varlığının tamamını veya bir kısmını bağışlaması caiz midir? 2021

İnsanın hayatta iken, evlatları içinde fark yaparak birine yada bazılarına mal varlığının tamamını yada bir kısmını bağışlaması caiz midir? 2021 2021

İnsanın hayatta iken, çocukları arasında ayrım yaparak birine veya bazılarına mal varlığının tamamını veya bir kısmını bağışlaması caiz midir? 2021

İnsanın hayatta iken, evlatları içinde fark yaparak birine yada bazılarına mal varlığının tamamını yada bir kısmını bağışlaması caiz midir?

Esasen ilgili kişinin sağlığında kendi malında istediği şekilde tutum etme hakkı vardır. Hukuken, malının bir kısmını yada tamamını yabancı birisine verebileceği şeklinde, evlatlarından birisine yada bazılarına da verebilir. Bu tasarrufu hukuken geçerlidir. Ancak hükmü mevzusunda İslam âlimleri içinde değişik görüşler vardır. Konu hakkında tartışmalar ilgili hadisin değişik anlaşılmasına ve değişik yorumlanmasına dayanır.
Hz. Peygamber (s.a.s.), malının bir bölümünü bir oğluna vermek isteyip, kendisini tanık tutmak isteyen Numan b. Beşir adındaki sahabîye, başka çocuklarına da mal verip vermediğini sormuş, vermediğini öğrenince, ona tanık olmamış, başkasını tanık tutmasını istemiş, (hadisin değişik rivayetlerine gore) “onu sona kırmızı”, “evlatların içinde âdil davran”, “zulmüne beni tanık tutma” şeklinde ifadelerle Numan’ı reddetmiştir (Buhârî, Hibe, 10-12; Müslim, Hibât, 9-19)
Hanefî, Şâfiî ve Mâlikîlerdeki kuvvetli görüşe gore, babanın hayatında iken çocuklarına mal vermesi durumunda eşit davranması müstehab, ayırım yapması mekruhtur (Kâsânî, Bedâi, VI, 127; İbn Nüceym, el-Bahr, VII, 288; Haraşî, Şerhu Muhtasar, VII, 82; Zekeriyyâ el-Ensârî, Esne’l-metâlib, II, 483). Ahmet b. Hanbel’e, bazı Mâlikîlere ve Hanefilerden Ebû Yusuf’tan gelen bir rivayete gore ise, babanın mal verirken evlatları içinde eşit davranması vacip (farz), ayırım yapması haramdır (İbn Kudâme, el-Muğnî, VI, 256-257; İbn Cüzey, el-Kavânîn, 546).
Babanın tüm çocuklarına mal vermesi durumunda; kız adam ayırımı yapmadan hepsine eşit mi vereceği yoksa mirasta olduğu şeklinde adam çocuğuna iki, kız çocuğuna bir hisse mı vereceği mevzusu da tartışmalıdır. Bu mevzuda da çoğunluğun görüşü hepsine eşit vermesidir (Kâsânî, Bedâiu’s-sanâi, VI, 127; İbn Kudâme, el-Muğnî, VI, 259).
İster farz olsun ister müstehab, babanın mal verirken evlatları içinde eşit davranması, dinin ruhuna daha uygundur. Ayrıca çocuklar içinde ayırım yapmak, onların hem anne babalarına hem de birbirlerine karşı buğz etmelerine, aralarına soğukluk hatta düşmanlık girmesine neden olur. Bu yüzden babalar meşru bir gerekçe yoksa mal verirken evlatları içinde eşit davranmalı, aralarında ayırım yapmamalıdırlar.
Bununla beraber, çocuklardan biri yada bir kısmının, tedavisi imkânsız bir hastalığa yakalanması, engelli olması, büyük bir borç yükü altında bulunması, ailesi kalabalık olup geçim sıkıntısı çekmesi, ilmî faaliyetlerde bulunup da gereksinim içinde olması şeklinde sebeplerle bazılarının ötekilerden daha muhtaç durumda olmaları halinde, kendilerine gereksinimleri oranında çok verilebilir (Şeyhîzâde, Mecme‘u’l-enhur, II, 610). Şu kadar var ki, mümkün olduğu takdirde bu mevzuda başka evlatların da rızalarının alınması daha uygun olur.

Kaynak: Din İşleri Yüksek Kurulu Başkanlığı

0 0 0 0 0 0
YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

Vasiyet ve hükmü nedir? 2021

HIZLI YORUM YAP

0 0 0 0 0 0

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.