h Dolar 8,2364 %-0.43
h Euro 10,0327 %-0.43
h BIST100 1.441,33 %0.95
h Bitcoin 482636 %2.38193
a İmsak Vakti 04:04
İstanbul 15°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a
X
  • MEBhaber.NET
  • Din
  • Kanaması asla kesilmeden devam eden bir bayan yakarma mevzusunda nasıl ne şekilde devinim etmelidir? 2021

Kanaması asla kesilmeden devam eden bir bayan yakarma mevzusunda nasıl ne şekilde devinim etmelidir? 2021

Kanaması hiç kesilmeden devam eden bir kadın ibadet konusunda nasıl hareket etmelidir? 2021

Kanaması asla kesilmeden devam eden bir bayan yakarma mevzusunda nasıl ne şekilde devinim etmelidir? 2021 2021

Kanaması hiç kesilmeden devam eden bir kadın ibadet konusunda nasıl hareket etmelidir? 2021

Kanaması asla kesilmeden devam eden bir bayan yakarma mevzusunda nasıl ne şekilde devinim etmelidir?

Hanefî mezhebine nazaran sürekli kanaması olan kadının üç hali vardır:
1- Buluğdan (ergenlikten) evvel kanaması olan ve buluğa erdikten sonrasında da devamlı kan görmeye devam eden kızın (mübtedee) âdeti her aydan on gün, temizliği de yirmi gün kabul edilir. Yani on günü âdet, yirmi günü de istihâze (özür) olarak kabul edilir.
2- Tertipli tane gördükten sonrasında sürekli kan gören ve geçmişteki âdetini hatırlayan hanım (mu’tâde) ise; daha önceki âdet ve temizlik hâlindeki âdetini temel alır. Yani evvelde beş gün hayız, yirmi gün de temizlik müddeti görüyordu ise tıpkı bu şekilde devam eder. Dolayısıyla her ayın beş günü âdet, yirmi günü de temizlik müddeti kabul edilir.
3- Tertipli âdet gördükten sonrasında sürekli kan gören, sadece geçmişteki âdetini unutan bir kadının (mütehayyire) ise âdetli yada temiz olduğuna hükmedilmez. Bu durumdaki kadının şer’i hükümler mevzusunda ihtiyatlı davranması gerekir. Yani mescide giremez, Kur’an okuyamaz, cinsel ilişkiye giremez, her namaz vakti için gusleder ve namazını kılar (Zeylaî, Tebyînü’l-hakâik, I, 62-63).
Şâfiî mezhebinde mütehayyire kadının durumuyla ilgili ünlü görüş de bu doğrultudadır (Şirbînî, Muğni’l-muhtâc, I, 181).
Malikî mezhebine nazaran mütehayyire hanım kokusundan, renginden, yoğunluğunun değişmesinden yada acı duymasından hayız kanını ayırt edebiliyorsa o kan, hayız kanı sayılır. Dolayısıyla bu günlerde âdetli, başka günlerde istihâzeli (özürlü) kabul edilir (Desûkî, Hâşiye, I, 171).
Hanbelî mezhebine nazaran mütehayyire hanım; âdetinin hem zamanını, hem de gün sayısını unutmuş yada âdetinin zamanını hatırlamış olduğu hâlde gün sayısını unutmuş ise âdeti her ay altı yada yedi gün sayılır. Bunu, zann-ı galibi (üstün gelen kanaat) ile tespit eder. Ondan sonraki günlerde istihâzeli kabul edilir. Eğer âdet günlerinin sayısını hatırlayan lakin zamanını unutmuş bir bayan ise; hicrî her bir ayın başındaki günleri, âdet günleri kabul eder, başka günlerde de istihâzeli olur (İbn Kudâme, el-Muğnî, I, 403-408).
Sonuç olarak, birinci (mübtedee) yada ikinci (mu’tâde) durumdaki kadının âdet yada temizlik günlerini hesap etmesinde bir güçlük yoktur. Ancak mütehayyire kadının, Hanefî yada Şâfiî mezhebine nazaran iş etmiş olduğu takdirde hem kendisi, hem de ailesi için bazı zorluklar oluşacağı aşikârdır. Bu itibarla bu şekilde bir bayan, Hanbelî yada Mâlikî mezhebinin görüşü doğrultusunda iş edebilir. Bu bayanlar temizlik süreci kabul edilen günlerde özürlü (istihâze) hükümlerine ilgili olarak iş ederler.
Fıkıh kaynaklarındaki hükümler bu şekilde olmakla beraber günümüzde bir kanamanın âdet kanı olup olmadığı hususundaki tereddütlerin giderilmesinde, uzman doktorların teşhislerinden yararlanılabilir.

Kaynak: Din İşleri Yüksek Kurulu Başkanlığı

0 0 0 0 0 0
YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

Cünüp iken âdet olan bir kadının ayrıyeten gusletmesi gerekir mi? 2021

HIZLI YORUM YAP

0 0 0 0 0 0

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.