h Dolar 8,6195 %-0.36
h Euro 10,2918 %-0.36
h BIST100 1.416,72 %0.49
h Bitcoin 291160 %5.24567
a Öğle Vakti 13:11
İstanbul 24°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a
X
  • MEBhaber.NET
  • Din
  • Kayıp olup da hayatta olup olmadığı bilinmeyen bir ilgili kişinin eşi başkasıyla evlenebilir mi? 2021

Kayıp olup da hayatta olup olmadığı bilinmeyen bir ilgili kişinin eşi başkasıyla evlenebilir mi? 2021

Kayıp olup da hayatta olup olmadığı bilinmeyen bir kişinin eşi başkasıyla evlenebilir mi? 2021

Kayıp olup da hayatta olup olmadığı bilinmeyen bir ilgili kişinin eşi başkasıyla evlenebilir mi? 2021 2021

Kayıp olup da hayatta olup olmadığı bilinmeyen bir kişinin eşi başkasıyla evlenebilir mi? 2021

Kayıp olup da hayatta olup olmadığı bilinmeyen bir ilgili kişinin eşi başkasıyla evlenebilir mi?

Kaybolup da kendisinden haber alınamayan, yeri ve hayatta olup olmadığı bilinmeyen kişiye “mefkûd” denilir.
Fakihler, mefkûdün eşinin boşanma hakkı mevzusunda değişik görüşler ileri sürmüşlerdir. Hanefîler “hükmen ölüm sonucu” için, “akranlarının vefatına yada averaj olarak yaşayabileceği azami süre için değişik görüşlere gore 62 ilâ 120 sene kadar beklemek gerekeceği” görüşünü benimsemişler; ayrıyeten bu durumu, eşinin müracaatı üstüne mahkeme tarafınca “evlilik bağına nihayet verilebilmesine imkân elde eden bir gerekçe” saymamışlardır (Serahsî, el-Mebsût, XI, 35-36).
Hanbelî mezhebinde, “mefkûd/yitik” ilgili kişinin averaj olarak yaşayabileceği süre dolunca (Haraşî, Şerhu Muhtasar, IV, 149-151); Şâfıî mezhebindeki yaygın görüşe gore de “daha çok yaşamayacağına kanaat getirildiğinde” ölü sayılmasına karar verilebilecektir (Şâfıî, el-Ümm, VI, 608-609; Şirbîni, Müğni’l-Muhtâc, III, 520-521).
Mâlikilere gore ise eşinin müracaatı üstüne egemen lüzumlu araştırmayı yapar. Bilgi edinilmesinden umut kesilmesi halinde “dört sene” beklenir; bu süre bitince egemen ayırma sonucu verir ve hanım vefat iddetini bekledikten sonrasında başkasıyla evlenebilir (Sahnûn, el-Müdevvene, III, 742-743; Zühaylî, el-Fıkhu’l-İslamî, V, 784-785). 1917 tarihindeki Osmanlı Hukuk-ı Aile Kararnamesi’nde de mevzu bu görüşe gore düzenlenmiştir. Bu içtihat maslahata daha uygundur. Buna gore kocasından dört sene yada daha çok haber alamayan hanım, bu nihayet görüşe gore boşanmak suretiyle mahkemeye başvurabilir. Mahkemenin boşaması halinde vefat iddeti bekledikten sonrasında başka biriyle evlenebilir (HAK, md. 126, 127).

Kaynak: Din İşleri Yüksek Kurulu Başkanlığı

0 0 0 0 0 0
YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

İki bayram içinde evlenmek caiz midir? 2021

HIZLI YORUM YAP

0 0 0 0 0 0

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.