h Dolar 8,5629 %0.03
h Euro 10,1187 %0.03
h BIST100 1.364,89 %0.39
h Bitcoin 348477 %7.49926
a İkindi Vakti 17:11
İstanbul 33°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a
X
  • MEBhaber.NET
  • Din
  • Kur’an-ı Kerim’i yavaş yada süratli okumanın ölçüsü ne olmalıdır? 2021

Kur’an-ı Kerim’i yavaş yada süratli okumanın ölçüsü ne olmalıdır? 2021

Kur’an-ı Kerim’i yavaş veya hızlı okumanın ölçüsü ne olmalıdır? 2021

Kur’an-ı Kerim’i yavaş yada süratli okumanın ölçüsü ne olmalıdır? 2021 2021

Kur’an-ı Kerim’i yavaş veya hızlı okumanın ölçüsü ne olmalıdır? 2021

Kur’an-ı Kerim’i yavaş yada süratli okumanın ölçüsü ne olmalıdır?

Kur’an-ı Kerim okumak zikirlerin en üstünüdür. Hz. Âişe’den (r.a.) rivayet edildiğine nazaran Resûlullah (s.a.s.) şöyleki buyuruyor: “Kur’an okuyan ve bu hususta maharetli olan şahıs ‘sefere’ (denilen) şerefli ve itaatkâr meleklerle beraberdir. Kendisine güç geldiği hâlde Kur’an okuyana ise, iki sevap vardır (biri okumasından diğeri de zorlanmasından dolayı).” (Ebû Dâvûd, Vitir, 14, 1454)
Ulu Allah, Kur’an-ı Kerim’in tertîl suretiyle okunmasını istemiştir (Furkân, 25/32; Müzzemmil, 73/4). Tertîl kelimesi Kur’an’ı yavaş yavaş, anlamını düşünerek, harflerin mahreçlerine ve tecvit kurallarına dikkat ederek, anlama nazaran sesini yükseltip alçaltarak ve özen ile okumak anlamına gelir.
Kırâat âlimleri, Kur’an-ı Kerim’in üç şekilde okunabileceğini ifade etmişlerdir. Okuyuştaki sür’ati ilgilendiren bu üç biçim şunlardır:
a) Tahkîk: Kur’an tilavetinde her harfin hakkını vermek, medleri yeterince (mertebelerine uygun bir halde) uzatmak, harekeleri birbirinden ayırmak, şeddeleri tam yapmak ve ğunnelerin hakkını vermektir. Kırâatın en yavaş icra edilmiş olduğu okuyuş şekli olan bu tarzda; medd-i tabiî 1 elif, medd-i lîn 3 elif, başka medler ise 4’er elif uzatılarak okunması mümkün.
b) Hadr: Kur’an-ı Kerim’i tecvid kurallarına uymak şartıyla en süratli okuyuştur. Hadr ile okuyuş tecvid kuralları dikkatsizlik edilmeden bir tek sür’atin artması anlamına gelir. Bu okuyuşta; medd-i tabiî, medd-i munfasıl, medd-i ârız ve medd-i lîn 1 elif (medd-i lînde sükûnü lâzım olan bölgeler dış); medd-i muttasıl 2 elif ve medd-i lâzım 3 elif uzatılarak okunması mümkün. Hadr usûlü daha fazla hatim, mukabele ve teravihlerde tercih edilmektedir.
c) Tedvîr: Bu usûl, tahkîk ile hadr içinde orta yollu bir okuyuş şeklidir. Tedvîr ile okuyuşta; medd-i tabiî 1 elif, medd-i lîn 2 elif, medd-i muttasıl, medd-i munfasıl, medd-i ârız 3’er elif; medd-i lâzım ise 4 elif miktarı uzatılarak okunması mümkün (Bkz. Karaçam, Kur’an-ı Kerim’in Faziletleri, s. 176-178; Gülle, Tecvid, s. 451-454).
Tüm okuyuş usullerinde ihfa, iklab ve ğunneli idğamlar, bir harfin okunuşundan fazla, iki harfin okunuşundan azca doğrusu bir elif miktarına yakın tutularak okunurlar (Bkz. Gülle, Tecvid, s. 318, 327, 336, 343-344).
Bu üç okuyuş tarzının haricinde bir de caiz olmayan okuyuş şekli vardır ki, buna “hezrame” yada “tahlît” denir. Bu okuyuşta harfler, kelimeler birbirine karışır, okuyuş bozulur. Kur’an-ı Kerim’i bu şekilde okumak caiz görülmemiştir (Pakdil, Ta’lim, s. 35-36).
Sonuç olarak okuyucu o anki durumuna ve vaktine nazaran bu üç tarzdan herhangi birine nazaran okuyabilir. Hatta birini okurken, gerekiyorsa başka okuyuş usûlüne geçebilir. Bu mevzuda okuyucu muhayyerdir. Bunlar içinde en fazla tercih edilen usûl tedvirdir.

Kaynak: Din İşleri Yüksek Kurulu Başkanlığı

0 0 0 0 0 0
YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

Cenazenin bulunmuş olduğu yerde Kur’an okunabilir mi? 2021

HIZLI YORUM YAP

0 0 0 0 0 0

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.