h Dolar 8,2364 %-0.43
h Euro 10,0327 %-0.43
h BIST100 1.441,33 %0.95
h Bitcoin 479217 %-0.41218
a Öğle Vakti 13:06
İstanbul 14°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a
X
  • MEBhaber.NET
  • Din
  • Üretim Aşamalarında Sentetik Alkol Kullanımının Hükmü Nedir? 2021

Üretim Aşamalarında Sentetik Alkol Kullanımının Hükmü Nedir? 2021

Üretim Aşamalarında Sentetik Alkol Kullanımının Hükmü Nedir? 2021

Üretim Aşamalarında Sentetik Alkol Kullanımının Hükmü Nedir? 2021 2021

Üretim Aşamalarında Sentetik Alkol Kullanımının Hükmü Nedir? 2021

Üretim Aşamalarında Sentetik Alkol Kullanımının Hükmü Nedir?

İslâm, sarhoş eden keyif verici içeceklerin bu amaçla üretim, satım ve içimini kati bir üslupla yasaklamıştır (Mâide 5/90-91; Müslim, Müsâkât, 67). Hz. Peygamber (s.a.s.) fazla miktarı sarhoşluk veren maddelerin azının da haram bulunduğunu bildirmiştir (Buhâri, Vudû, 71; Müslim, Eşribe, 7; Ebû Dâvûd, Eşribe, 5: Tirmizî, Eşribe, 3). Bu hükümler, sarhoşluk vermesi için özel olarak ve belli usullerle üretilen içeceklerle ilgilidir. Bu yolla üretilen alkollü içeceğin tedavide kullanılması da sadece meşru bir alternatifin olmaması halinde zarureten caizdir.

Dinî literatürde “hamr” olarak malum bu özellikteki içecekler haricinde, bileşik olarak üretilen alkol yada bazı meyve ve gıdalarda kendiliğinden oluşan alkol, değişik değerlendirilmelidir. Nitekim meyvelerin bünyesinde tabii olarak (binde bir-binde beş) içinde alkol bulunabilmekte; ekmek dâhil birçok fermente (mayalanmış) ürünün üretim süreçleri sonunda azca miktarlarda alkol ortaya çıkabilmektedir. Bazı besin maddelerinin üretim aşamalarında aromatik bileşenlerin kullanılması durumunda nihayet mahsul içinde etil alkol (ethanol), keton, ester vb. bileşikler de oluşabilmektedir. Hal böyleyken içinde kendiliğinden ya da “yapıt” oranda kısaca fazla azca seviyede ek edilen maddeler dolayısıyla alkol oluşan bu tür ürünlerin tüketilmesi haram olmaz. Zira burada söz mevzusu olan alkol, bilhassa sarhoşluk vermesi amacıyla ve belli yöntemlerle üretilen alkol kısaca hamr değildir. Aksi halde bileşeninde belli oranlarda alkol bulunuyor nedeni öne sürülerek birçok meyvenin ve ürünün de yenmemesi gerekirdi.

Şu halde:

1. Sarhoşluk vermesi amacıyla üretilen içkilerin azını da çoğunu da içmek ve bu tarz şeyleri besin maddelerine katmak haramdır.

2. Besin maddelerinde sarhoş etmeyecek seviyede tabii olarak oluşan alkol, o besin maddesini haram kılmaz.

3. Sentetik alkolün içki olarak tüketilmesi haram olmakla birlikte, çözücü olarak kullanılması bu şekilde değildir. Zira bu nihayet durumdaki kullanım amacı sarhoş olmak yada keyif almak değil, aromatik maddelerin çözünürlüğünü sağlamaktır.

4. Sentetik alkolün temizlik ürünlerinde yada temizleyici olarak kullanılması da caizdir. Bu bağlamda örneğin ispirto, kolonya vb. sıvılarla, temizlik amacıyla üretilen alkollü maddelerin içilmesi haram olmakla beraber (bk. Buhârî, Edep, 80; Müslim, Eşribe, 73) bunların temizlikte kullanılmaları caizdir. Bu özellikteki maddeler dinen necis de sayılmadığından, namaz kılmadan evvel bu ürünlerin sürüldüğü yerlerin yıkanması da gerekmez (Kâsânî, Bedâî’, V, 115; Elmalılı, Hak Dini, II, 763-764).

5. Besin maddelerinin helalliğinin tespitinde besin sağlığı ve güvenliği ilkelerine riayet de dinî bir gerekliliktir.

6. Her mevzuda olduğu benzer biçimde bileşik alkol kullanılmasında da, zihinlerdeki şüpheleri gidermek gerektiğinden başka alternatif bileşenler aranmalı ve var ise ilk olarak bunlar kullanılmalıdır.

Kaynak: Din İşleri Yüksek Kurulu Başkanlığı

0 0 0 0 0 0
YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

Domuzdan üretilen jelatin caiz midir? 2021

HIZLI YORUM YAP

0 0 0 0 0 0

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.